LEDERPROFIL OG LEDELSESGRUNDLAG
En leder skal skabe den bedste grobund for børn og medarbejdere
Her på siden, kan du læse mere om vores ledelsesgrundlag, og hvad vi ønsker af en leder.
Lederprofil i Hjemly Skov- og idrætsbørnehave
Vi ønsker en leder, der:
- nyder at være i skoven og ser den som det primære værested for børn og voksne.
- har stor interesse for udvikling af det pædagogiske område, er reflekterende og inspirerende.
- kan udvise ledelses- og handlekraft samt være inspirator og gå foran, både i hverdagen og i udviklingen af Hjemly børnehaves profil som Skov- og idrætsbørnehave.
- har en nysgerrig tilgang til både børn og personale for at kunne videreføre og udvikle den tilgang vi har til det gode børnehaveliv.
- er nysgerrig, synlig og har en anerkendende og empatisk ledelsesstil, hvor du med respekt for de givne rammer for daginstitutionens virksomhed/økonomi formår at skabe motivation og energi i arbejdet.
- kan kvalitetssikre det pædagogiske arbejde, herunder praksisnær refleksion og planlægning samt udmøntning og opfølgning af det pædagogiske arbejde med udgangspunkt i børnehavens styrkede pædagogiske læreplaner.
- med stærk personlighed, faglig fundering, informativ og empatisk favner og værdsætter forskellighed og som evner at spille alle gode.
- kan forsætte arbejdet med de styrkede lærerplaner og evner at omsætte de pædagogiske mål til praksis.
- har fokus på børnenes sundhed, trivsel, udvikling, læring og dannelse via pædagogisk ledelse.
- er en faglig stærk sparringspartner i forhold til indsatsplaner, indstillinger og underretninger.
- brænder for arbejdet med børn i alderen 3-6 år; vil og kan være den røde tråd igennem dagen for børn, personale og forældre og ikke er bange for at trække i arbejdstøjet og gå med i skoven.
- kan udarbejde børnehavens vagt-, møde- og årsplan samt tage ansvar for ansættelse og afskedigelse i samarbejde med Hjemlys skoledirektør.
- kan lede processer der involverer og motiverer personalet.
- er beslutningsdygtig og tydelig og kan håndtere og medvirke til løsning af situationer, der kan være præget af interessemodsætninger.
- er idégenerator på udviklingen af børnehaven i tæt samarbejde med personale, bestyrelse, forældreråd og den øvrige ledelse.
- deltager i børnehavens forældrerådsmøder og Hjemlys bestyrelsesmøder.
- deltager aktivt i ledelsesmøder med fokus på det samlede Hjemlys udvikling og strategi herunder helhedsplan for den bygningsmæssige udvikling.
- har et tæt samarbejde med Friskolens leder om perspektiver og værdier for forårsSFO og SFO’en.
- planlægger og afholder APV, MUS, personalemøder og forældresamtaler.
- sikrer et fortsat godt samarbejde med kommunen i forhold til at opretholde og styrke forholdet mellem de private og kommunale institutioner.
Ledelsesgrundlag
Formål
Ledelsesgrundlaget er den retning vi bestræber os på at bedrive ledelse. Det er et udtryk for syn på ledelse og principper, der tager afsæt i Hjemlys værdigrundlag. Det er ledelsens guideline for hverdagen og de overordnede udfordringer og hvorledes de tilgås. Vi ønsker at udvikle og udfordre vores ledelsespraksis, hvor fundamentet er dette grundlag.
Hjemly
På Hjemly har vi en ledelse bestående af skoledirektør samt ledere for hver afdeling: Børnehave og SFO, Efterskole og Friskole. Ledelsen af TAP-gruppen varetages af skoledirektøren. Ledelsesgruppen mødes jævnligt og drøfter emner og opgaver på tværs i organisationen samt strategiske overvejelser for Hjemly.
Opgaverne i ledelsesgruppen, både i enheden og på tværs, er personaleledelse, strategisk udvikling, faglig ledelse, arbejdsmiljø, trivsel og kommunikation.
Værdier og principper
Vi leder i fællesskab med Hjemly som omdrejningspunkt. Alle medarbejdere mødes på samme måde uagtet tilhørsforhold.
Vi definerer vores praksis
Anerkendende i tilgang og adfærd
– at være nysgerrig i mødet med den anden. Sætte sig i den andens sted for en stund og kunne skifte perspektiv.
Vi ser følgende tegn på, at vi lykkes:
- At vi har faglige drøftelser om hverdagen og de udfordringer vi møder som medarbejdere på Hjemly.
- At vi får følgeskab i beslutningerne.
- Når vi møder en forskellig tilgang eller uhensigtsmæssig adfærd, så kan vi anvise og korrigere, så medarbejderen får forståelse for den nødvendige ændring og udviser følgeskab.
- At der er følgeskab i det fælles ledelsesgrundlag.
Baseret på tillid
– sammenhæng mellem det vi siger og det vi gør. Respekt for hinandens fagligheder samt troen på, at alle løser deres opgaver.
- Vi ser følgende tegn på, at vi lykkes:
- At medarbejderne opsøger vejledning og sparring, også i svære situationer.
- Vi tør vise sårbarhed og erkende egne fejl.
- At medarbejderne oplever indflydelse.
Udviklende
– plads til at dygtiggøre sig, selektere og prioritere.Skabe rum og medvirke til refleksion over egen praksis. At vi bidrager til sparring og videndeling.
Vi ser følgende tegn på, at vi lykkes:
- At vi kan afvikle for at udvikle.
- At vi mødes i strategiske ledelsesformater.
- At vi tør dele svære beslutninger og udfordringer.
Synlig
– tydelig kommunikation og struktur. Vores tilgang er præget af nysgerrighed og engagement og vi ønsker at være nærværende.
Vi ser følgende tegn på, at vi lykkes:
- At vi står sammen om fælles beslutninger.
- At medarbejderne har tryghed i egne handlinger og dømmekraft i ledelsens fravær.
- At medarbejderne kan få hjælp og ved hvor de kan gå hen ved behov.
Sådan arbejder vi
Vi begynder vores strategiske møder med at indbringe cases/situationer fra egen praksis, hvor ledelsesgrundlaget og tegnene er i spil. Vi vælger hver især, hvad der skal præsenteres. Det aftales hvem af medlederne, der følger op/giver sparring og til førstkommende møde præsenteres kort lærings- og fokuspunkter.
Det er ledelsens guideline for hverdagen og de overordnede udfordringer og hvorledes de tilgås. Ledelsesgrundlaget giver os derfor et sprog til at arbejde med de forskellige perspektiver. Vi lyser på ledelsesgrundlaget, eksempelvis i forbindelse med MIOs temamøder, både afvikling og indhold. Vi lyser på cases i vores forskellige mødeformater og på temamøder med det samlede Hjemly.
Vi drøfter løbende, om vi skal fortsætte eller blive mere specifikke på områder og/eller sparring.