Hjemly Håndbogen

Hjem Hjemly Håndbogen
Da mange af informationerne allerede står rundt omkring på hjemmesiden, er der derfor linket til hvor I kan læse mere. Linksene er markeret med fed skrift.

Denne “håndbog” er ment som en lille samling af gode råd og praktiske informationer vedrørende børnehavelivet på Hjemly.
Håndbogen er lavet i samarbejde mellem forældre og personaler. Den belyser nogle af de spørgsmål, som uden tvivl vil melde sig op til børnehavestart.
Den kan også bruges som opslagsbog gennem jeres tid i børnehaven.
I kan finde den fulde version eller downloade den her: Hjemly Håndbogen.

Opstart

Har I flere børn, der skal gå i børnehaven skal I huske, at de også skal skrives op til en plads i børnehaven. Dette sker ikke automatisk, heller ikke selvom I allerede har et barn i børnehaven.
Mere information finder I under Tilmelding.

Det samme gælder hvis I ønsker, at jeres barn skal fortsætte på Hjemly Friskole. Så skal I også huske, at skrive jeres barn op i friskolen, dette kan I gøre ved at kontakte Hjemlys kontor eller børnehaven direkte.

Lidt om os

Personalet kan I se under Mød de voksne.

Hjemly Skov- & Idrætsbørnehave har et værdisæt:

  • Ligeværdighed og respekt
  • Fællesskab og hensyn til den enkelte går hånd i hånd
  • Trivsel og livsglæde

Vi har med sammen med bestyrelsen udarbejdet VORES KERNEOPGAVER:

  • Hjemly Skov- & Idrætsbørnehaves kerneopgave er, at skabe en meningsfuld hverdag for barnet gennem miljøer, hvor barnet i frihed og tryghed trives og udvikler sig i tillid til fællesskabet.
  • Vi har en særlig Hjemly Ånd, som viser sig ved særlig omsorg for hinanden og et frit børnehaveliv i trygge rammer.
  • I hverdagen giver vi barnet særlige oplevelser gennem idræt og ved at inddrage skoven som en integreret del af den måde vi pædagogisk skaber udviklingsmuligeder for hver enkelt unikke individ.

Vi vægter udelivet meget højt. Ca. 3/4 af vores åbningstid er udenfor – afhængig af årstiden – og vi er ude i AL slags vejr!
Vi har vores egen legeplads, vi har vores egen skov og vi bruger nærmiljøet til kortere eller længere gåture.
Vi har også mulighed for at bruge Hjemlys busser, og tager på ture ud i det blå.
Vi har i perioder samarbejde med lokale naturvejledere, der inspirerer os på aktiviteter i naturen.
Vi er certificeret som en grøn institution.
Vi vægter også bevægelse og idræt. Meget af dette er flettet ind i dagligdagen som naturlige aktiviteter der byder sig på et given tidspunkt.
Vi har planlagte aktiviteter i form af leg, bevægelse og ture i enten hal eller i nærområdet.

Samarbejdspartnere

Fra tid til anden optager vi børn med særlige behov og problemstillinger. Vi arbejder derfor tæt sammen med kommunens pædagogiske konsulenter fra PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og BUR (Børne- & Unge Rådgivning). I det daglige anvender vi forskellige trivsels- og udviklingsguider, der sikre børnene optimale vilkår i Hjemly.

Opstartsbesøg

Ved ønske om et besøg i børnehaven læs da mere under Børnehavebarn for en dag.

Gruppeinddeling

I kan læse mere om hvordan grupperne er fordelt under Grupperne.

Middagslur

I børnehavens rum i Børnehuset bliver der lagt madrasser ud til dem, der sover til middag. Der sidder en voksen ved børnene til alle sover. Det kan være at et andet rum bliver taget i brug, hvis der eks. er mange der skal sove. Når vi er i skoven sover vi til middag i et shelter, på liggeunderlag og i soveposer.

Forældreintra-Viggo

Ved opstart modtager I en kode til Hjemlys Intranet, der hedder Viggo. Hvis I har større børn på Hjemly kommer I automatisk på. Her udsender vi månedsplan og anden information. Vi forventer at I holder jer orienteret og kender til månedsplanens indhold og øvrig information.

Åbningstid/Ferie

I kan læse mere under åbningstider og ferielukket.

Forsinket

Vi henstiller til, at man som forælder i børnehaven respekterer vores åbningstider. Skulle en situation opstå og man bliver forsinket skal der ringes med en kort besked om årsagen til forsinkelsen og ca. hvor længe.

Kontakt

Hver gruppe har deres eget nummer, dette nummer følger gruppen alle 3 år. Dette nr. vil også stå på månedsplanen.
Leder: 29 85 80 36
Tf. 1: 29 90 21 45
Tlf. 2: 91 54 77 45
Tlf. 3: 29 45 79 26
Ved andre kontaktinformationer kig da under Kontakt.

Syge børn

I skal sende en sms eller ringe til vores telefon med besked om sygdom eller hvis barnet holder en fridag. Børnehaven modtager ikke børn med feber eller ved sygdom der gør det svært for barnet, at følge børnehavens dagligdag.
Vi forventer at familien meddeler børnehaven, hvis barnet fejler noget smitsomt.
Børnehaven er forpligtet til at begrænse smitte i det omfang det er muligt.

Kombidage

Vi holder ind imellem Kombidage, hvor børnene blandes på tværs af grupperne. Nogle gange laves der drenge- og pigegrupper, andre gange blandes børnene i andre grupper.

Garderobe

Jeres barn får en plads i gruppens garderobe. Der står navn på den pågældende plads og en plastikkasse på hylden over knagerne til ekstra skiftetøj.
I garderoben er der plads til overtøj og fodtøj passende til årstiden, og den udleverede rygsæk.

Aflevering/hente

Det er vigtigt at få sagt farvel til sit barn. Det giver barnet en god start på dagen. I børnehaven prioriteres det at der er personale til rådighed når der skal vinkes.
Der skal altid gives besked til personalet når I kommer og går.
Hvis barnet hentes af andre end forældre skal dette meddeles på forhånd.

Whiteboard

I hver garderobe hænger der et whiteboard. Det er vigtigt at I orienterer jer dagligt, da der her informeres om hvad gruppen har lavet, hvor gruppen er, hvis vi er ude, særlige mødetider ved arrangementer ude af huset m.v.

Månedsplan

Månedsplan udsendes på Intra og ophænges i garderoben. Det er en plan over de aktiviteter, som er planlagt for gruppen, samt information om, hvad der arbejdes med i den pågældende periode.
Månedsplanen forsøges efterfulgt, men vi forbeholder os ret til ændringer ved sygdom/fravær.
Vi forventer at I holder jer ajour via Intra og whiteboard.
I kan se et eksempel på månedsplanen her: Blomsterbørnene månedsplan oktober 2017.

Rygsæk

Ved opstartsbesøget udleveres barnets nye rygsæk med børnehavens logo på. Den skal medbringes hver dag.
Der SKAL være tydeligt navn på, så personale og børn kan genkende den. Vi forventer at I dagligt efterser indholdet hjemme, så det altid er opdateret.
Indhold der forventes at være i rygsækken:
– Et sæt skiftetøj (undertøj, sokker, bluse og bukser pakket i pose)
– Poser til snavsetøj
– Ekstratøj efter vejret
– Ved brug af ble: Bleer, vådservietter og stofble/håndklæde

Påklædning

Vejret er en uforudsigelig størrelse, så det gælder om at være forberedt til lidt af hvert.

Alt tøj og fodtøj SKAL mærkes med navn.
Udetøj og gummistøvler SKAL altid være på plads i børnehaven.

Generelt gælder det om at gøre børnene så selvhjulpne som muligt, så af- og påklædningssituationerne ikke stjæler alt for meget tid og alt for mange ressourcer. “Hvad barnet kan selv skal det selv”!
Dette indebærer at barnet har tøj og fodtøj, som det selv kan få af og på.
Det er vigtigt at såvel regntøj som flyverdragter/ski sæt har strop i benene, så børnene ikke fryser eller får vand i sko/støvler.
Fodtøjet må gerne sidde tæt til foden.
Strømpebukser er meget besværlige, da en våd sok kræver at alt tøj skal af og skiftes.
Brug i stedet leggins/lange underbukser samt strømper. Fodtøj med snørebånd bør også minimeres.
Lag på lag tøj er godt i omskifteligt vejr, så man kan tage tøj af og på alt efter temperatur.

Hvis barnet stadig bruger bodystocking er det nu tid til at skifte il todelt undertøj. Dette letter evt. bleskift betydeligt.

Forår

Temperaturen skifter meget fra dag til dag, derfor bør garderoben indeholde handsker, hue, flyverdragt/todelt ski sæt samt todelt termosæt eller regntøj med fleece.
Så snart solen begynder at skinne så tænk på solcreme. Tjek DMI’s UV index.
Når den er over 3 skal barnet smøres ind i ansigt og på hænde hjemmefra. Personalet smører efter frokost hvis det skønnes nødvendigt.

Sommer

Husk solcreme hver dag. Barnet skal smøres ind på bar hud, hvor tøjer ikke dækker. Vær særlig omhyggelig med arme og skuldre. Personalet smører efter frokost, hvis det skønnes nødvendigt.
Vær opmærksom på at solcreme nedsætter optaget af D-vitamin betydeligt. Det er en god idé, at supplere med vitaminpille.

Der SKAL ligge en kasket eller hat i tasken, da vi er meget ude også midt på dagen. Vi søger skygge, hvor der er muligt.
Eventuelle kjoler og nederdele kombineres med leggins og t-shirts, så kjolerne kan “afmonteres” før cykling/klatring. T-shirt og shorts inde under sweatshirts og lange bukser er, at foretrække frem for at det ligger løst i taskerne.

Efterår

Efterår medfører ofte regn og blæst. Det er tid til bladekamp, mudderleg og hop i vandpytter.
I denne tid er todelt termotøj, regntøj, ekstra tyk trøje, uldne sokker, hue og handsker et must i garderoben. Et sæt fleeceregntøj kan være godt, men vær opmærksom på om barnet selv kan tage det på. Seler anbefales ikke, da det besværliggør toiletbesøg.

Vinter

Det er koldt, og vi er stadig meget ude, så børnene skal have skiundertøj på hjemmefra.
Der skal være termotøj, gode varme flyverdragter, varme støvler, huer, uldsokker og evt. ekstra flyverdragter.

Hvis vi oplever at jeres barn fryser, vil vi tage en snak med jer om hvad vi sammen skal gøre.

Vådt overtøj og fodtøj skal tages med hjem og tørre hver dag, da der ikke er kapacitet til at tørre det i børnehaven.

Tur ud af huset

Vi arrangerer jævnligt ture ud af huset. Det står gerne på månedssedlen, men kan også være spontane ture.

Vanteleje

Vi har et tilbud om vanteleje. For 125 kr. om året sørger børnehaven for, at jeres barn har vanter på når det er nødvendigt.
Vanterne bliver i børnehaven og vaskes her.
Der købes mange vanter ind af gangen, og hver gruppe får en pose vanter, som medbringes i skoven m.v.
Det er frivilligt at være med i handskeordningen, men ved medlemskab slipper man som forældre for handskejagt og våde handsker, der skal med frem og tilbage.

Som udgangspunkt er dit barn med i vanteordningen per automatik.
Ønsker du som forældre, at dit barn ikke er med i vanteordningen, skal du skrive en mail til Ulla for framelding. Kontaktoplysninger finder du under Kontakt.

Kostpolitik

Hjemly Skov- & Idrætsbørnehave har en klar defineret kostpolitik, som vi vægter meget højt. Dette kan I læse mere om under Kostpolitik.

Børnefødselsdage

Når man holder børnefødselsdag for sit barn i børnehaven, så skal ALLE børn fra gruppen med.
Fødselsdagen kan holdes i børnehaven eller hjemme hos barnet, hvis muligt, og hvis det passer med lån af bus.

Der gives ingen private gaver. Børnehaven sørger for en fælles gave fra alle børn.

Hvis man gerne vil arrangere aktiviteter for børnene er man selvfølgelig meget velkommen til det, det kan f.eks. være skattejagt, højt læsning eller noget helt andet.
Det er ikke altid nødvendigt at arrangere lege, børnene finder ofte selv ud af at lege sammen.

Ønsker man at holde fødselsdag i ex. Løvens Hule skal det være uden for børnehavens åbningstid ex. en lørdag. Vi vil undgå unødig “konkurrence” da fødselsdagen skal være hyggeligt og rar for alle.

Ved information om kostpolitiken til fødselsdage kig da under Kostpolitik.

Aktivitetsgruppe

Hjemly- Skov & Idrætsbørnehave har en meget aktiv forældregruppe, der støtter godt op om både arrangementer og forældrebestyrelsen.
Forældrene har dannet en aktivitetsgruppe, som arrangerer forskellige arrangementer i løbet af året. Medlemmerne vælges på forårsforældremødet.
Ved et beskedent beløb på 125 kr. pr. børnehavebarn årligt, kan man blive medlem af aktivitetsgruppen og deltage gratis i de forskellige arrangementer som gruppen arrangerer.
Som eksempler på begivenheder som aktivitetsgruppen har arrangeres kan nævnes:
– Lanternefest i efteråret med spisning og lanternegang i den mørke skov.
– Fastelavn
– Bedsteforældredag i foråret gruppevis
– Sct. Hans fest m.v.
Aktivitetsgruppen er en nonprofit forening, hvis der er efter årets arrangement er overskud bruges dette til, at købe legetøj til børnene eller andet fornødent til børnehaven.
Ud over de arrangementer som aktivitetsudvalget arrangere, er der en del arrangementer på friskolen som kan som børnehavebarn er hjertelig velkomne til at deltage i. Her kan bl.a. nævnes Melodi Grandprix, Juletræsfest, fastelavnsfest m.v.

Forældrebestyrelse

Dette kan I læse mere om under Forældrebestyrelsen.

Forældreengagement

Når I som forældre vælge Hjemly Skov- & Idrætsbørnehave, vælger i samtidigt at engagere jer i jeres barns liv.

For at kunne optimere og udvikle børnehaven kræver det at alle hjælper til, med det de kan, når der er behov.
– Der er arbejdsdage, hvor børnehuset og omgivelserne gives en kærlig hånd.
– Der er tur til Egeskov
Der er bestyrelsesarbejde
Der er en pædagogisk dag i foråret, hvor forældrene er de voksne
– Der er en pædagogisk dag i sensommeren, hvor forældre overtager pasning af børnene fra kl. 12
– Der er sponsor og fundraising arbejde
– Der er optimering og vedligeholdelse af hjemmeside
– Der er støtteforeningen
– Der er givet vis mere.. ?
Vi oplever heldigvis at der er opbakning. Der er også en stor skare af bedsteforældre, der bakker i hverdagen og på den årlige Bedsteforældredag. Tak for det!

Høstmarked/Familiefest

I september afholdes det årlige høstmarked eller et andet arrangement f.eks. familiefest, så vi rigtigt kan være sammen små som store unge som gamle.

Sponsorløb

På skolernes motionsdag, fredag før efterårsferien, afholder børnehaven ofte sin egen idrætsdag: Aktiviteterne planlægges således, at familien kan sponsorere barnet med et mindre pengebeløb. Pengene går til indkøb af legetøj, cykler eller andet der trænger til udskiftning.

Forældresamtale

Første forældresamtale holdes efter de første 3 måneder.

De 6 læringstemaer

Sociale kompetencer

Formål
– At give børnene en oplevelse af, at det at være en del af et fællesskab er meningsfuldt og betydningsfyldt.
Mål
– Vi vil skabe gode betingelser for at børnene kan knytte venskaber på tværs af grupper og alder.
– Vi vil lære børnene at anerkende konflikter.
– Vi vil lære børnene at håndtere konflikter.

Personlige kompetencer

Formål
– At give børnene muligheder for at danne sig erfaringer som individ gennem samspil med gruppen for igen at danne nye erfaringer.
Mål
– Vi vil give børnene en forståelse af sig selv som individ ved at de bliver set, hørt og anerkendt i fællesskabet, og at de kan gøre en forskel.

Naturen og naturfænomener

Formål
– At børnene tilegner sig mange forskellige erfaringer med natur, naturfænomener og miljø.
Mål
– Vi vil sikre at børnene får kendskab og oplever årstidernes gang.
– Vi skal som voksne være aktive naturformidlere, ved at følge.

Kulturelle udtryksformer og værdier

Formål
– At børnene tilegner sig mange forskellige erfaringer med natur, naturfænomener og miljø.
Mål
– Vi vil sikre at børnene stifter bekendtskab med forskellige udtryksformer, med udgangspunkt i husets traditioner.
– Vi skal som voksne være aktive kulturformidlere.

Sprog

Formål
– Ved at styrke børnenes sproglige kompetencer giver vi dem mulighed for bedre at kunne forstå og begribe verden omkring sig.
– At lære børnene hvilke muligheder sproget giver i kommunikationen med andre.
Mål
– Vi vil gennem daglig kommunikation med børnene udvikle og udfordre deres sproglige kompetence, således at de får erfaringer med at lege med sprogets muligheder og udtryksformer.
– Vi vil sikre at børnene får sproglige udviklingsmuligheder ved at tilrettelægge aktiviteter, der udfordrer deres sproglige kunnen.

Krop og bevægelse

Formål
– At børnene oplever glæde ved og forståelse for deres egen krop, og oplever glæden ved at være i bevægelse.
– At skabe rammer for et motorisk udviklende miljø.
Mål
– Vi vil sikre, at børnene bliver motorisk udfordret både inde og ude i varierende fysiske rammer.

 

Læreplan

Her kan I læse vores læreplan for børnehaven.